måndag 3 mars 2014

Han hälsade med penis!

rätten till sin egen kropp! 

Något jag har funderat över det är hur jag, exempelvis på ett dansgolv, kan upplevas som en riktig tråkig sak som inte kan ha lite "kul". Det är inte min värdering. Det är i andra killars ögon. Killar som, utan min tillåtelse, trycker sitt skrev mot min rumpa i hopp om att få ta en svängom tätt slingrande om varandra. Han hälsar med sin penis. Han vill ha en trevlig stund. Min instiktiva reaktion är, utan att vända mig om, ta tag i hans arm, vrida om den, slänga hans kropp över mig mot golvet, och när han ligger där, trycka honom på bröstet med min vältränade fot samtidigt som jag håller hans arm i ett omvridet järngrepp. Och väsa: Har jag bjudit in dig? Inte? Oh, jag svängde lite på rumpan? Då tänkte du att, den här rumpan är min att erövra? Vem gav dig den rätten? Du? Jaha, men jag som ägare tyckte att det var okej? Tydligen inte, för då skulle du inte ligga här på golvet som en slak soldat. 

Hade jag gjort allt det där, så hade inte bara folk trott att jag var en hemlig ninja, utan att jag kanske tar i lite väl. Men så här känner jag på riktigt när det händer. Istället för att ställa till en scen (och för att inte avslöja min hemliga ninjaidentitet), vänder jag mig ibland om, stilla, stirrandes, skakar på huvudet. Eller så gör jag sliiiiide åt ett annat håll för att lösgöra mig från penisens ihärdiga blick. Men det fanns en tid då jag fick för mig att det är så här det går till, alltså att jag inte hade ensamrätt till min egen kropp. Jag var yngre, naivare och inte van vid att säga nej till människor som ville ta på mig utan min egentliga tillåtelse (även om det kändes fel). Man skulle se det som uppskattning. Det var ju någon som gillade vad den såg. 
Det är ju kul. Folk runt omkring mig visade också att det var okej, för de tillät sig behandlas på samma sätt. MEN DET ÄR INTE OKEJ!! Det är vidrigt! Och jag avskyr att det finns de som bara stjäl och stjäl och stjäl av ens integritet, självuppfattning och självvärdering. 


Din kropp är din egendom. Du har ensamrätt till din kropp. Din egendom. Du äger den. Ändå händer det att någon otillåtet tar den ensamrätten från dig. Det kan hända lite varstans, på dansgolvet, på bussen, hos en kompis kompis eller t.o.m. i ens eget hem. Både fysiskt och verbalt kan ensamrätten till din egen kropp tas från dig. Det är vi, själva, som bestämmer vem som kan få tillträde till våra kroppar. Vi har makten att sätta gränsen till vad som är okej. THERE! Inte tacka och ta emot, säg nej tack och stå emot!