måndag 30 december 2013

Till alla kvinnor!

Kvinnor, tjejer, fruntimmer, kärringar, tanter. Skärp er. Något jag har gått runt och tänkt på i flera flera år, det är på tråkigt bemötande av en hel del kvinnor/tjejer på olika tillställningar, fester, i skolan, på olika jobb, i kyrkan m.m. Med tråkigt bemötande menar jag nedlåtande/ifrågasättande blickar, korta torra samtal, uteslutande gemenskap. Whats up with that? Kan vi lägga ner garden, sluta se varandra som konkurrenter och istället lyfta varandra! Vad är det vi konkurrerar om? Egentligen. Vi är alla unika med olika personligheter, egenskaper och livshistorier. Vi kan inte ta någon annans plats, och SKA inte ta någon annans plats. Vi är olika så att vi i en grupp kan komplettera varandra. Men varför sitter jag där senare vid en tillställning med ett gäng finniga killar och pratar om livet. Var tog den trevliga tjejen vägen som jag försökte starta ett samtal med? Värst vad länge hon var på toa... (hon försvann) Det är kanske mer spännande att prata med någon med det motsatta könet? Eller enklare? Vad vet jag. Jag är inte så fokuserad vid kön. Eller så kanske jag var sjukt tråkig att prata med. Vad vet jag. Jag vet bara att i ett samhälle där vi tjejer/kvinnor behöver varandra, så kan vi inte se ner på varandra. Se varandra som tillgångar istället för konkurrenter! Jag pallar inte ännu en tillställning där jag utesluts pga att jag är kvinna. Nu säger jag inte att detta sker överallt, verkligen inte, men det har skett så pass många gånger att jag nu blivit irriterad. OM det är så att du är kvinna, och ska på någon festlighet, till jobbet, till skolan där det finns andra kvinnor, BJUD IN, prata med dem! Är de nya till gemenskapen; TA HAND OM DEM! Lyft varandra!

Sen måste jag säga att jag har fått möta en HEL del nya, fina, starka och helt underbara kvinnor/tjejer också!  Som en vis tjejkompis sa: We should run the world, not each other! KAN vara hämtat från någon låt, jag vet inte, har inte ifrågasatt det. Haha! Men hon är väldigt vis i alla fall.